Dapatkan informasi terbaik - FREE

Saturday, December 2, 2006

Pengasas senaman tua



Assalamialaikum.

Dah tahu maksud senaman tua? Jadi, bolehlah anda meninjau-ninjau disekitar kawasan rumah anda, kelas senaman tua yang terdekat. Cergaskan badan, cerdaskan minda. :)

Sebelum saya menceritakan tentang keistimewaan senaman tua, saya ingin berkongsi maklumat tentang pengasas senaman tua ini. Post blog dah banyak, baru nak cerita pengasas senaman tua? hehehe.. Ampun dan maaf diucapkan. :P


Baiklah, senaman tua telah diasaskan oleh En Azlan Jumat bin Abdul Ghanie atau nama penanya Azlan Ghanie. Beliau dilahirkan di Sungai Lembing, Kuantan Pahang pada 25 Disember 1959 dan dibesarkan di Pekan.

Senaman tua ini diajar oleh allahyarham ayahandanya Abdul Ghanie bin Abu Bakar yang berketurunan Raja Melayu dari keturunan Datuk Merpati Jepang Sarawak.
Bonda beliau pula bernama Rogayah bt Jaafar dari darah Maharaja Perba Jelai dan Panglima Endut (Panglima Diraja Pahang).

Senaman tua ini mempunyai gerakan ringan/ringkas dan juga bersifat berat (ekstrim) yang diambil daripada gerakan silat melayu dan gaya hidup orang melayu dahulu kala. Ia juga satu amalan oleh pendekar-pendekar Melayu satu ketika dahulu untuk menjaga kesihatan disamping memberi gerak "hidup" apabila bersilat.

Oleh itu, tidak hairanlah jika sebahagian daripada senaman tua ini mempersembahkan juga tari silat melayu sebagai senamannya. Oleh yang demikian, secara tidak langsung pengamal senaman tua juga dapat mempelajari silat melayu.

Sebenarnya, saya ingin berkongsi beberapa gambar mengenai senaman tua tetapi gambar yang ada pada saya tidak lengkap. Insyaallah, saya akan cuba postkan beberapa gambar agar blog senaman tua ini nampak lebih menarik dan membuatkan anda tertarik sehingga nak beri komen atau sedikit respon. :)

wassalam.

No comments: