Dapatkan informasi terbaik - FREE

Monday, November 27, 2006

senaman tua?

Assalamualaikum para pembaca semua..

Fuhh..penat betul selepas balik dari kampung (Sg Besar, Selangor). Cuaca sepanjang perjalanan agak dingin kerana hujan. Anda yang memandu dinasihatkan berhati2. :P

Baiklah, mungkin ramai yang tertanya-tanya apa itu senaman tua. Pada mereka yang dah tahu (pengamal), satu senyuman manis pasti terukir dibibir.

Seperti mana yang diterangkan oleh cikgu Azlan Ghanie sewaktu saya menghadiri seminar beliau, senaman tua adalah senaman tradisi Melayu yang masih terpelihara dan menjadi kebanggaan bangsa Melayu. Seperti Cina dengan Tai Chi, India dengan Yoga dan barat dengan Aerobik. Senaman tua ini bersifat 2 dalam 1 di mana di samping kesihatan, ia juga menyimpan 1001 rahsia senibeladiri Silat Melayu di dalam gerakkannya.

Keberkesanan senaman tua dalam mencegah dan memulih beberapa jenis penyakit seperti penyakit jantung, kencing manis, ghout, sawan, asma, sakit pinggang, resdung dan darah tinggi telah TERBUKTI. Resdung yang saya alami sebelum ini pun semakin pulih. Alhamdulillah..

Cukup untuk pengenalan senaman tua kali ini. Inyaallah, di blog senaman tua ini akan ada info2 yang lebih menarik. Selalu2 larr menjenguk blog senaman tua ini. :)

No comments: